Kat’iyyen bil ki: Hilkatin en yüksek gayesi ve fıtratın en yüce neticesi iman-ı billahtır. Ve insaniyetin en âlî mertebesi ve beşeriyetin en büyük makamı, iman-ı billah içindeki marifetullahtır. (20.Mektup)
Hakiki tevhidi yakalamak marifetullah ile olur . Risale-i Nur’da perde önünde tevhid , haşr gibi konular işlenmiş gözükse bile perde arkasında bütün külliyatta ihlas hakimdir ve enenin ezilmesi yönündedir . Risale-i Nurlar bizleri hakiki tevhidi yakalamak hususunda geliştiriyor .
Risale-i Nurların bütününü tarasak her cümleden , her sözcükten neredeyse Allah’a açılan bir pencere ile karşılaşabiliriz . Göz önünde ilmelyakin bir esermiş gibi gözükse de derinleştikte aynelyakine hatta çoklarını hakkalyakin derecesine ulaştırabilir buda hakiki tevhid anlayışı ve ulaşabilinecek en üst noktadır. Eserler bizi bu noktaya ulaştırabilir .
O yüzden Risale-i Nurları okurken Cenab-ı Allah’ın o metinde geçen isimlerine çok dikkat etmeliyiz . Bu bizlerin anlama kabiliyetini ve marifetullah deryasına istidatlarımızın açılma gayretini artıracaktır . Üstad Hz. o metinde Allah’ın hangi ismini ne şekilde açıklamış ? Bu kavranmaya çalışılmalıdır.
Okuyuşlarımızda marifetullah yakalama gayreti yoksa göz okuması yapmış oluruz . Önemli olan kalbe , duygulara ve latifelere yani ruha Risale-i Nurları nasıl okuturuz ? Bu noktalara Risale-i Nurları nasıl işleriz ?
Okurken biz ne anlıyoruzdan ziyade Üstad Hz. Burada neyi anlatmak istemiş ? Hangi marifetullah deryasına dalmış ? Onu kavrasak ve tevhide ulaşsak ne mutlu bizlere .
Risale-i Nur temas ettiği her noktadan marifetullah çıkartır . Marifetin kaynağı Asr-ı Saadettir . Marifet deposu ise Kur’an-ı Azimüşşan’dır .
Risale-i Nur bütün ilimlerin anahtarıdır . Marifetullah ilminin kapısını aralamak istiyorsak ve Rabbimizi en iyi şekilde tanımak ve sevmek istiyorsak Kur’an-ı Kerim’in kalbimize bakan vechesini keşfeden marifet deryası Risaleleri bir an bile kaybetmeden okumalı , yaşamalı ve haykırmalıyız .
Türker ELMAS