KUR'AN-I KERİMİ ABDESTSİZ KİŞİ VE HAYIZLI KADIN ELE ALARAK
OKUYABİLİR Mİ?
Rahman ve Rahim olan Allah'ın adıyla
(1) Hâkim bin Hizam (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) beni Yemen’e gönderdiğinde şöyle buyurdu:
“Kur’an’a abdestli olmanın dışında sakın el sürme!”
Taberani Mucemu’l-Kebir 3135, Darekutni 1/122, 6
(2) Abdullah ibni Ömer (Radiyallahu Anhuma) şöyle dedi:
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
“Kur’an’a sadece abdestliler el sürebilir!”
Taberani Mucemu’l-Kebir 13217, Taberani Mucemu’s-Sagir 1/89, Darekutni 1/121, 3, Beyhaki 1/88
(3) Osman bin Ebi’l-As (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
“...Kur’an’a abdestli olmanın dışında sakın el sürme!”
Taberani Mucemu’l-Kebir 8336, İbni Ebi Davud el-Mesahif 5/12
(4) Amr bin Hazm (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) Yemen ehline helal ve haramları bildiren bir mektup yazdı. O mektubun içinde, Kur’an’a sadece abdestliler el sürebilir, hükmü de yazılıydı.”
Darekutni 1/122, 4/121, 1, Beyhaki 4/89, İbni Hibban 6559, İbni Hibban Mevarid 793, Hâkim 1/395
Yukarda ki hadisleri allâme Muhammed Nâsıruddin el-Albânî (Rahmetullahi Aleyh) mükemmel bir şekilde tahric etmiş, sonra da özet olarak şöyle demiştir:
“Bu hadisin sahihliğinde gönül mutmaindir. Özellikle sünnet İmamı Ahmed bin Hanbel Müsned bin Hanbel (Rahmetullahi Aleyh) ve arkadaşı İmam İshak bin Rahuveyh (Rahmetullahi Aleyh) bu hadisleri hüccet kabul edip sahihlemişlerdir.”
Albânî İrvau’l-Ğalil Fi Tahrici Ehadisi Menari’s-Sebil 1/158, 159
(5) İbnu’l-Münzir (Rahmetullahi Aleyh) şöyle dedi:
“İshak bin Rahuveyh (Rahmetullahi Aleyh) şöyle dedi:
‘Kur’an’ı sadece abdestlinin okumasının sebebi, Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’in:
‘Kur’an’a sadece abdestliler el sürebilir!’ hadisinin sahih olduğu içindir.
Dolayısıyla Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’in ve Sahabelerin fiili de aynen böyledir. Aynı sebepten dolayı Ahmed bin Hanbel Müsned bin Hanbel (Rahmetullahi Aleyh)’de abdestsiz bir kimsenin Kur’an’a dokunmasını çirkin görmüştür!”
İbnu’l-Münzir el-Evsad 2/101, 102
Kur’an’a Abdestsiz El Sürmeme İle İlgili Sahabe Sözleri
1) Abdullah ibni Ömer (Radiyallahu Anhuma) şöyle demiştir:
“Mushaf’a (Kur’an’a) sadece abdestli kimse el sürebilir!”
İbnu’l-Münzir el-Evsad 2/101, Beyhaki 1/90, 91
2) Abdurrahman bin Yezit şöyle dedi:
“Biz bir ihtiyaçtan dolayı Selman (Radiyallahu Anh) ile beraberdik kazayı haceti (tuvalet ihtiyacı) için gitti sonra döndü.
Biz ona:
−Ey Abdullah’ın babası, abdest alsan! Çünkü sana Kur’an’dan ayetler sorabiliriz, dedik.
Selman (Radiyallahu Anh):
−Siz bana sorunuzu sorun! Ben Kur’an’a (abdestsiz) el sürmem! Ona sadece abdestliler el sürebilir! dedi.
Sonra biz ona ayetler sorduk, o da bize abdest almadan (ezberinden) okudu.”
İbni Ebi Şeybe 1/126, Beyhaki 1/88
3) Sa’d bin Ebi Vakkas (Radiyallahu Anh)’ın oğlu Mus’ab şöyle anlatıyor:
“Sa’d bin Ebi Vakkas (Radiyallahu Anh)’a Mushaf’ı (Kur’an’ı) tutuyordum, derken bir ara kaşındım.
Sa’d bin Ebi Vakkas (Radiyallahu Anh) bana:
−Her halde zekerine (cinsel organına) el sürdün dedi.
Ben de:
−Evet, dedim.
Sa’d bin Ebi Vakkas (Radiyallahu Anh) bana:
−Kalk abdest al! dedi. Kalkıp abdest aldım ve yerime döndüm.”
Malik 1/42, 59, Beyhaki 1/88
Allame Şeyh Muhammed Nâsıruddin el-Albânî (Rahmetullahi Aleyh) şöyle dedi:
“Metnin ve anlamını verdiğim hadislerden anlaşıldığı gibi, yukarda isimlerini verdiğim sahabelerin sözlerinden de Kur’an’ı ele alarak abdestsiz okumanın yasaklandığı anlaşılmaktadır!”
Bu Mesele İle İlgili Selef İmamları ve Fakihlerin Görüşleri
1) İbnu’l-Münzir (Rahmetullahi Aleyh) şöyle demektedir:
“Kur’an’a yalnız abdestliler el sürer hükmü; İbni Ömer, Selman, Sa’d bin Ebi Vakkas (Radiyallahu Anhum), Hasanu’l-Basri, Âtâ, Tavus, Şa’bî, Kasım, İbni Muhammed (Rahmetullahi Aleyh) vb. selef imamlarından rivayet edilmiştir. Bu görüş aynı zamanda İmam Malik, İmam Şafii (Rahmetullahi Aleyh) ve ehli reyin görüşüdür.”
İbnu’l-Münzir el-Evsad 2/101, İbni Kudame el-Mu’ni 1/137
2) İmam Ahmed bin Hanbel Müsned ve İmam İshak (Rahmetullahi Aleyh) şöyle dediler:
“Mushaf’tan (Kur’an’dan) sadece abdestli kimseler okuyabilir!”
İbnu’l-Münzir 2/102
3) İmam İshak (Rahmetullahi Aleyh) şöyle demektedir:
“İmam Ahmed bin Hanbel Müsned bin Hanbel (Rahmetullahi Aleyh)’e bir şahıs:
−Abdestsiz Kur’an okunur mu? dedi.
İmam Ahmed bin Hanbel Müsned bin Hanbel (Rahmetullahi Aleyh):
−Evet, ancak abdest alınmadığı müddetçe Mushaf’tan (Kur’an’dan) okunamaz! dedi.”
Albânî İrvau’l-Ğalil Fi Tahrici Ehadisi Menari’s-Sebil 1/161
4) Şeyhü’l-İslam İbni Teymiyye (Rahmetullahi Aleyh) şöyle demektedir:
“İmam İshak bin Rahuveyh (Rahmetullahi Aleyh) dedi ki:
‘Kur’an’ı, ele alarak sadece abdestli kişinin okumasının sebebi, Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’in:
‘Kur’an’a sadece abdestliler el sürebilir!’ buyruğunun sahih olduğu ve Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’in ashabının fiili de böyle olduğu içindir.”
Mushaf (Kur’an) kendisine sadece abdestlilerin dokunmasıyla hususiyet elde etmiş bir kitaptır! Sahabelerden Sa’d, Selman, Abdullah ibni Ömer (Radiyallahu Anhum), selefin geneli, haleften dört imam ile fakihlerin fetvası ve Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’in sünneti Amr bin Hazm’a yazdığı mektupta olduğu gibi bu hükümdedir!
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’in o mektubu yazdığında şüphe yoktur! Buna Vakıa Suresi 79. ayet delalet etmektedir.
Âlimlerin geneli, dört imam ve diğer ilim sahibi kimselerin ifade ettiği gibi, cünüp kimseler de Kur’an’ı okuyamaz! Bu hususa sünnet de delildir!”
METİN ALKAN
EĞİTİMCİ YAZAR